19/09/2011

KOD : 014



orang tua-tua cakap, kalau seseorang rindu dan ingat pada kita, akan muncul sebutir bintang bercahaya. dan mata kita akan terpukau melihat bintang tu dengan tiba-tiba. macam kena pukau. (betul ke?) mungkin betul!

aku keluar berdiri di anjung. meneliti kaki langit. pandang atas, gelap. pandang kiri suram. pandang kiri kelam. langsung tiada bintang berkedipan.

aku termangu, pandangan kosong meneropong tirai langit. mencari sebutir bintang. kepala dongak atas. tak beralih langsung ke kiri dan kanan.

ada cahaya kelip-kelip. ada bintang muncul. tapi jauh. tak mampu aku nak gapai. timbul secebis hampa sebab cahayanya suram. cahayanya tak meriah. tapi hajat aku tercapai sebab ada juga bintang yang hadir malam ini. maknanya ada seseorang rindukan aku.

aku tatap bintang tu lama-lama. aku pejam mata erat-erat. biar perasaan tu mendap dalam hati dalam-dalam.

tiba-tiba awan hitam berarak. hujan renyai-renyai jatuh daripada langit. ruang angkasa semakin gelap. ah! habis hilang bintang pujaan. cahayanya dah pergi jauh.

mungkinkah rindu dia padaku lenyap? aku kembali memerhati langit.

kecewa.

3kondo4
re18911.
+1900.