29/08/2011

KOD : 011

dulu, kita sangat rapat terpatri erat walau di mana sahaja. susah senang, tawa tangis pasti bersama. tapi kini, badai menjelma. badai yang tak pasti apa puncanya. badai yang mengeruhkan kolam yang dulu jernih airnya. nahtijahnya, kolam itu tidak lagi dikunjungi.

jadi aku lebih senang memencilkan diri. berdiri menilai apa yang sedang terjadi, dan mentafsir apa yang bakal terjadi. semakin aku berdiam diri, semakin aku berkecil hati. semakin aku menunduk ke bumi, semakin aku dipijak dimaki. kalian perlu tau, mengapa aku bersendiri. tika itu, bermacam ragam dapat aku rakam. berbagai pengajaran dapat aku bukukan. 

ingin aku gambarkan, ketika aku terjelopok jatuh. sekeliling ku kosong. aku sedih tanpa kalian di sisi. tika itu, aku melihat banyak batu api. aku tahu aku perlu waspada. di kaki langit, banyak sungguh murai ke sana ke sini. heran, dimensi yang sangat aneh. langsung tidak bertamadun. tiba-tiba perpuluh pisau berterbangan di belakang ku. apakah petanda mimpi ngeri ku ini? aku masih terkandas. menggigl ketakutan. keseorangan.

baru aku sedari, baru dapat ku tafsirkan, bahawa diri ini tak bernilai tika seorang diri. orang sekeliling cuma memerhati malah ada yang keji sanggup meludah ke muka ini. bangsat! kerna aku seorang sahaja, aku tak berani untuk bersuara. hanya mampu mengetap bibir menahan geram! aku berharap agar masa dapat membaiki segalanya. walaupun ianya memakan masa yang lama, aku sanggup menunggu, agar kolam itu kembali jernih. 

kini, kolam yang dulunya sangat keruh, dipenuhi tipu helah, hasad dengki, iri hati - kembali jernih, sedikit demi sedikit. masa yang berlalu, berjaya merubah keadaan. tika ini masing-masing sudah dapat menilai, dapat mentasir yang tersurat dan yang tersirat. kini, aku dapat tersenyum kembali, senyuman yang sama mekar satu ketika dulu.

mungkin aku yang mengeruhkan kolam ini. tapi aku mahu kalian fikirkan tentang apakah debu-debu yang tersirat di dalam kolam itu? harapan aku agar kolam yang kita bina ini, kekal jernih sehingga ke akhir hayat. di kesempatan ini, di hari yang mulia ini, aku menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf andai melakukan kesilapan terhadap kalian. dan halalkan segala makan minum serta ilmu yang kalian curahkan.


●●●▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬●●●
::Selamat Hari Raya Aidilfitri:: Maaf Zahir dan Batin::
●●●▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬●●●('',)