15/08/2011

KOD : 010

lorong itu gelap. sangat gelap.
cuma setompok birat cahaya.
kelam. suram. dan seram.
terasa kosong. sunyi. dan sepi.
senja berlabuh, malam menjelma.
tiada langsung garisan cahaya.
lorong itu semakin durjana.
ada penunggu menanti mangsa.
aduh! aku langsung tiada pilihan.
terpaksa meredah lorong puaka.
tapi hati kecilku begitu sangsi.
mampu menongkah semua ini?
kentalkan hati. bulatkan tekad
terus melangkah mengerah keringat
berdoa harap sentiasa selamat
pasrah andai tewas menjadi mayat
melangkah dan terus melangkah
tiada satu pun kelibat tanda arah.
risau diriku terhumban ke gaung
dihadam oleh perut sang lorong.
andai aku terjelopok kaku.
hulurlah tangan bangkit kan aku.
andai aku terkandas membeku
nyalakan pelita terangi jalanku.
aku tak akan mengaku kalah.
tidak! andai nyawa menjadi taruhan.

aku mesti melepasi garis sempadan,

agar keluar daripada dunia kegelapan.